søndag 9. november 2008

Stener i ødemarken og romerske bad

I går ble vi vekket klokken 06:50. Jeg er heldigvis så heldig (nåja) at jeg alltid sovner på biltur, så allerede etter ti minutter var jeg i drømmeland. Jeg har ikke peiling på hvor lenge vi hadde kjørt, men noen vekket meg da vi kom til Woodhenge. Det var ikke så veldig interessant, ettersom de originale trepinnene var blitt erstattet med steinblokker.

(jeg har ikke midtskill, det er bare vinden som blåser håret til alle kanter.)

Etter at de obligatoriske bildene var i boks, bar det videre til Stonehenge, noe jeg fant adskillig mer underholdende. Andy, som i mine øyne er et levende leksikon, fortalte masse om Stonehenge, som i bunn og grunn er noen steiner plassert midt i ødemarken. Hvorfor er de da så berømte? Selvfølgelig måtte jeg ta litt bilder her også (og mamma, jeg kan sende flere til deg senere), nå har jeg bevis på at jeg har sett... steiner.




Deretter var det tilbake i bilen (gjett hvem som sov, da), og vi kjørte videre til Bath. Igjen fortalte Andy meg masse om de romerske badene, som vi besøkte. Det var skikkelig artig, i grunn, romerne hadde til og med omkledningsrom med "varmekabler" i gulvet- de oppdaget nemlig mange varme kilder i Bath og brukte dem for det de var verdt.
I en bokhandel (den nydeligste bokhandelen jeg noen sinne har sett- og den deilige lukten av bøker! Det gjorde skikkelig vondt da jeg gikk ut) fant jeg en bok av Lars Saabye Christensen. Jeg måtte bare ta bilde (og legg merke til neglelakken min. Alice er kunstneren), ettersom det er ganske sjeldent å se bøker av norske forfattere her borte.

Jeg kjøpte også presang til mamma, så nå kan jeg fokusere hundre prosent på julegaver. Det er faktisk ikke noe lenge til jul, har jeg innsett, og panikkfølelsen vokser for hver dag som går. Hva ønsker dere dere, kjære venner?

I dag har jeg gjort masse lekser, jeg føler meg så flink så, og begynt å tenke på julepresanger. Jeg skal jo til London på lørdag (åh, som jeg gleder meg til å se alle sammen igjen!), og tenkte å kjøpe noen der.
Jeg og Bård har i dag vært sammen i elleve måneder og én dag. Jeg synes det er fint.
Og nå kommer det noen litt mer filosofiske tanker. Jeg har vært vekke i nesten elleve uker, og jeg synes det går skikkelig fort. Det er 40 dager til juleferien starter, en fjerdedel av oppholdet er lagt bak meg, herlighet, det går så fort!

Ingen kommentarer: